صفحه اصلی دوره ها واتساپ حساب کاربری

انواع لیزر بار و تعمیر آن

انواع لیزر بار و تعمیر آن

ما در این مقاله از آلمامدیکال تصمیم داریم در خصوص انواع لیزر بار و تعمیر آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. همانطور که میدانید لیزر بار از جمله قطعات اصلی در دستگاه لیزر موهای زائد بوده که گاهی اوقات به دلایل مختلف دچار خرابی می شود. برای آشنایی با این قطعه و راه های جلوگیری از خرابی آن تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

لیزر بار چیست؟

همانطور که اشاره شد لیزربار از قطعات اصلی دستگاه های لیزر بوده که میتوان گفت کیفیت اصلی دستگاه لیزر به مرغوبیت و سلامت این قطعه بستگی دارد. به طور کلی یکی از اصلی ترین دلایل سوختن دستگاه های لیزر دایود، خرابی این قطعه می باشد.

دستگاه لیزر دایود در گروه لیزرهای مقاوم است. اما سوختن لیزر بار موجب خرابی آن شده و بیش ترین خرابی های این دستگاه مربوط به سوختن و خرابی لیزر بار خواهد بود.

لیزر بار چیست؟

لیزر بار از تعدادی لیزر سورس 50 واتی تشکیل شده است. نکات بسیاری وجود دارد که توجه به آن ها باعث افزایش طول عمر لیزر بار، عدم نیاز به تعمیر یا خرید لیزر بار جهت تعویض می باشد.

انواع لیزر بار

لیزربار یا لیزر سورس دایود به عنوان حساسترین و اساسی ترین قطعه ی دستگاه لیزر دایود در 2 نوع ماکروچنل و میکروچنل موجود می باشد. در واقع لیزربار نوعی لیزر نیمه رسانا بوده که قادر است نور را ساطع کند. این قطعه دارای 10 تا 20 نوار تک بعدی می باشد.

لیزربارهای ماکروچنل یک تکه بوده و تعمیر آن ها دشوارتر از لیزربارهای میکروچنل می باشد که به صورت چند کاناله هستند. احتمال خرابی و سوختن لیزربارهای میکروچنل معمولا خرابی یک تا تعدادی از کانال ها می باشد.

لیزر بار میکروچنل

این لیزربار دارای تعدادی لایه حفره ورودی و خروجی است. دستگاه هایی که به لیزربار میکروچنل مجهز هستند طول عمر آن ها 2 تا 3 برابر بیش از لیزربار های ماکروچنل است.

لیزربار ماکروچنل

این نوع از لیزربار دارای حفره هایی است به جهت بازیافت آب ورودی و کاهش گرما، میله ها در لیزربار ماکروچنل بر روی سطح و پایه مسی قرار گرفته و به صورت کامل با آب در تماس نخواهد بود این امر باعث می شود گرما به صورت کامل در تمامی بخش ها از بین نرود.

لیزربار ماکروچنل

لیزر بار نان چنل

در بین انواع لیزربارها یک مدل هم با نام نان چنل وجود دارد که این لیزر بار جزء مدل های قدیمی بوده و برای همین کیفیت و عملکرد بسیار ضعیفی در مقایسه با مدل های دیگر دارد.

دلایل سوختن لیزربار

از جمله اصلی ترین دلایل سوختن و خرابی لیزربار میتوان به موارد ذیل اشاره کرد، با رعایت نکاتی که در ادامه آورده شده است میتوانید از خرابی و سوختن لیزربار جلوگیری کنید.

  • گرد و غبار

اصلی ترین و مهم ترین دلیل سوختن لیزربار ها ورود گرد و غبار به داخل آن ها است. توجه داشته باشید گرد و غبار موجود در لیزربار به اپراتور بستگی ندارد بلکه وابسته به کیفیت و شرکتی است که لیزربارها در آن اسمبل می شود.

چرا که این قطعه داخل هندپیس بوده و راه نفوذ گرد و غبار به داخل آن ها وجود ندارد. دستگاه لیزر دایود باید در محیطی کاملا ایزوله (clean room) مونتاژ و اسمبل شود.

  • گرم بودن دمای محیط

هر چه دمای محیط کار با دستگاه لیزر خنک تر باشد طول عمر این قطعه نیز افزایش خواهد یافت.

  • عدم تعویض فیلترها

از دیگر عواملی که منجر به سوختن لیزربار می شود عدم تعویض فیلترهای آب دستگاه می باشد. به جهت جلوگیری از خرابی لیزربار فیلترهای آب را به صورت سالانه تعویض کنید.

  • کولینگ ضعیف

استفاده از آب مقطر دیونیزه شده از سوختن لیزربار جلوگیری خواهد کرد.

کولینگ ضعیف

  • نوسانات برق

از آن جایی که استابلایزر ها میتوانند خروجی ثابت و بدون نوسانی تولید کرده و در مدل های تک فاز و سه فاز موجود هستند بهتر است به جهت جلوگیری از نوسانات و قطع و وصل شدن مکرر برق و سوختن لیزر بار از استابلایزر استفاده کنید.

  • عدم تعویض آب

توجه داشته باشید به جهت افزایش طول عمر قطعه و دستگاه لیزر، آب دستگاه را هر ماه تعویض کنید.

  • داغ شدن دستگاه

همانطور که میدانید لیزربار اشعه ی لیزر را تولید و می تاباند. از آن جایی که دستگاه لیزر دایود در هر ثانیه چند شات شلیک می کند لیزربار بسیار داغ خواهد شد. به همین جهت بهتر است در هر مسیر شات زنی، آن را قطع کرده و با برداشتن هندپیس دوباره اقدام به شات زنی کنید. سعی کنید دکمه ی شات زنی دستگاه را به صورت پیوسته فشار ندهید و با برداشتن آن مدت زمانی را به کولینگ داده تا از داغ شدن دستگاه و لیزربار جلوگیری کند.

توجه داشته باشید در زمان لیزر فول بادی بعد از 500 شات به مدت یک دقیقه صبر کنید تا دستگاه خنک شود. چرا که دستگاه لیزر موهای زائد به جهت حذف موهای زائد گرما و حرارت زیادی تولید کرده و این گرما باعث وارد شدن آسیب به لیزربار خواهد شد.

داغ شدن دستگاه

تعمیر لیزر بار

یکی از قطعاتی که احتمالا بعد از عیب یابی دستگاه زیبایی متوجه خواهید شد که نیاز به تعمیر دارد لیزر بار است. سالم یا معیوب شدن این قطعه به نحوه و شرایط نگهداری لیزر بار ارتباط دارد.

نکاتی برای جلوگیری از سوختن لیزر بار

بهتر است به جهت جلوگیری از خرابی و سوختن لیزر بار دستگاه به نکات ذیل توجه کنید:

  • حتما هر ماه یکبار آب دستگاه را تعویض کنید.
  • با استفاده از محافظ از نوسانات برق جلوگیری کنید.
  • حتما برای تعویض فیلترهای آب دستگاه به صورت سالانه اقدام کنید.
  • حتما به جهت جلوگیری از سوختگی لیزر بار از آب مقطر دیونیزه استفاده کنید.
  • همیشه دمای اتاقی که دستگاه لیزر در آن قرار دارد را خنک نگه دارید تا عمر لیزر بار افزایش یابد.
  • اگر کلید دستگاه را بدون وقفه نگه دارید یعنی هیچ زمانی به کولینگ برای از بین بردن گرمای حاصل از شات زنی نداده و این امر باعث می شود لیزر بار بسوزد.

سوختن لیزر بار دستگاه لیزر دایود

یکی از خرابی های شایع دستگاه لیزر دایود سوختن لیزر بار است، معمولا لیزر بار این دستگاه نیز به همان دلایلی پیش تر عنوان کردیم مانند وجود گرد و غبار، نوسانات برق، وارد شدن ضربه و مشکل در کولینگ دچار خرابی خواهد شد.

بطور کلی نگهداری غیر استاندارد از دستگاه لیزر و عدم تعویض به موقع آب تاثیر زیادی در خرابی لیزر بار خواهد داشت.

سوختن لیزر بار دستگاه لیزر دایود

اختلال در خرابی لیزر بار دایود

همانطور که می دانید تمامی دستگاه ها و قطعات عمر و عملکردی دارند که در صورت عدم نگه داری صحیح دستگاه سریع تر مستهلک و زودتر خراب خواهد شد، نکته ای که باید در خصوص خرابی لیزر بار بدانید این است که برخی از متخصصین تصمیم می گیرند در صورت خرابی لیزر بار کل قطعه را تعویض نکرده و تنها میل بارهای آسیب دیده را تعویض می کنند ما به شما می گوییم این کار اصولی نبوده و در این صورت میل بارهای جدید انرژی خروجی و توان و مقاومت بالایی در مقایسه با دیگر میل بارها داشته و این امر باعث وارد شدن آسیب به دیگر میل بارها شده و در نتیجه عملکرد دستگاه مختل خواهد شد، پس بهتر است اگر لیزر بار دستگاه دچار خرابی شده یا معیوب می شود حتما نسبت به تعویض  کلی قطعه ی لیزر بار اقدام کنید.

توان خروجی لیزر بار

اگر توان خروجی لیزر بار بیش از اندازه بالا باشد پوست دچار عوارضی مانند التهاب، قرمزی و تاول خواهد شد در واقع توان خروجی لیزر بار باید به اندازه ای بوده که دستگاه قادر به انجام عمل خنک سازی باشد تا درد و سوزش در زمان حذف موهای زائد کمتر احساس شود و این امر تا حد زیادی در طول عمر لیزر بار نیز موثر است.

توان خروجی لیزر بار

لیزربارها توان خروجی متفاوتی دارند و آن دسته از لیزر بارهای استفاده شده در دستگاه های لیزر موهای زائد باید توانی در محدوده ی 800 تا 1600 وات داشته باشند. فراموش نکنید که عملکرد ضعیف سیستم کولینگ باعث کاهش طول عمر لیزر بار و در نتیجه سوختن پوست مراجعه کننده خواهد شد.

دوره تخصصی تعمیرات لیزر موهای زائد

یکی از سرفصل های مهم دوره تخصصی تعمیرات لیزر موهای زائد که توسط مجموعه ی آلمامدیکال برگزار می شود معرفی انواع لیزر بار، تست سلامت قطعه، عیب یابی و تعویض آن می باشد.

با خریداری این دوره میتوانید خودتان با بررسی سالم یا معیوب بودن لیزر بار اقدام به تعمیر یا تعویض آن نمایید.

مدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

0